En tur med Hurtigruten längs norska kusten

7 december, vid lunchtid, stod jag så i vintermörkret uppe i Kirkenes för att stiga på MS Finnmarken, ett av Hurtigrutens fartyg. Kirkenes ligger i nordligaste Norge, nära ryska gränsen. Det märks bl.a. på att många skyltar är skrivna på både norska och ryska. Här lever man utan dagsljus stor del av vinterhalvåret. Med all snö som lystes upp av månljuset upplevde jag dock aldrig att det var speciellt mörkt. Ganska mysigt faktiskt!

Resan jag skulle göra var en 6 dagar lång resa längs norska kusten ner till Bergen med temat ”En resa genom fotografens paradis” under ledning av fotograf Jørn Allan Pedersen. Dagarna bestod av utbildning, fotografering och härlig gemenskap med en grupp av andra fotointresserade. Efter att ha checkat in i min hytt med den mest fantastiska utsikten genom fönstret (en livbåt) inleddes resan ut över vågorna på Barents hav en bit innan vi nådde Norska havet.

Under resan gjordes många stopp i de hamnar vi passerade. I några hamnar stannade vi lite längre tid och vi passagerare hade då möjlighet att gå av båten någon timma. Första långa stoppet var i Hammerfest, ett mysigt litet samhälle med en väldigt vacker kyrka bland mycket annat.

Efter någon timma här gick färden vidare ner mot Tromsø. På vägen hade vi stort hopp om att se norrsken. Tyvärr hade vi lite oflyt med vädret. Norrskenet fanns där men tyvärr var himlen också täckt av moln. Några bilder fick vi ändå på en strimma norrsken genom en lucka i molntäcket innan vi nådde hamnen i Tromsø.

Nästa längre stopp infann sig i Svolvaer, Lofoten. Lofoten är fantastiskt vackert oavsett årstid. Svolvaer är det samhälle som utgör lite av en centralort för Lofoten. Karaktäristiskt för Svolvaer är det stora fjället Fløjen som majestätiskt sträcker sig upp bakom samhället. Jag har god lust att besöka Lofoten och Svolvaer under sommaren vid något tillfälle då detta är ett mycket vackert och naturskönt område.

Resan gick vidare längs kusten och ofta stod jag på däck och bara njöt av det vackra och rogivande fjällandskapet vi åkte genom. Oftast går rutten innanskärs så att man har fjäll på båda sidor av båten vilket ger en väldigt speciell upplevelse.

Tidiga morgon gick vi i hamn i Trondheim där flera passagerare avslutade sin resa och andra valde att gå på. Man kan alltså välja hur lång resa man vill göra med Hurtigruten. Man kan välja att bara åka mellan ett par av de större hamnarna om man så vill. Den klassiska rundresan är annars Bergen-Kirkenes-Bergen under 12 dagar.
När vi lagt ut från Trondheim gick resan vidare mot Molde. Under denna etapp fick vi besked att vi skulle få förlänga vår resa med nästan ett dygn. Detta pga. av storm längs kusten ner mot Bergen. Det skulle blåsa en bit över 20 m/s vilket båten är byggd för att klara… men inte besättning och passagerare förklarade kapten. Därav valde man att ligga kvar i Molde över natten och erbjöd sig hjälpa till att boka om eventuella flyg/tågresor hem som blev uppskjutna p.g.a. förseningen.
Dagen därpå gick färden vidare ner mot Bergen. Stormen hade inte lagt sig helt så lunch ombord var en spännande upplevelse denna dag. Passagerare som snubblade över varann med sina tallrikar medans de rutinerade servitriserna var snabba att ta hand om tomma tallrikar och bestick på borden för att minimera antalet krossade tallrikar och glas.

Mobilbild från ett av fönstren i restaurangen. Här gungade det ordentligt!

Längre framåt eftermiddagen lugnade sig vädret och vi åkte återigen innanskärs ner mot Bergen. Nu var det inte riktigt lika mycket snö i omgivningarna men ack så vackra vyer ändå. Vi kom fram till Bergen kommande natt och fick kliva av båten först kl. 7 på morgonen när terminalen öppnade. Jag hade bokat ett tåg som gick vid lunch så jag hade några timmar att slå ihjäl innan tåget gick och kunde då strosa runt i vackra Bergen medans solen gick upp.

Det blev fin avrundning av resan.
För dig som blev lite sugen att göra en resa längs norska kusten med Hurtigruten men lever i tron att detta är fasligt dyrt vill jag avsluta med att tipsa om att göra som jag gjorde. Åk på vintern! Vintern betraktas som lågsäsong och priserna med enklare hytt (likt min) ligger ofta i nivå med en typisk all-inclusive solcharter. Lite färre timmar med dagsljus (speciellt ovan polcirkeln) men otroligt vacker resa ändå.

En tanke om “En tur med Hurtigruten längs norska kusten

1. Vilka fina bilder och fantastisk stt få höra om din resa. Synd stt jag inte kunde följa med denna gången. Vi får göra en annan fotoresa ihop framöver =)